Kiedy oglądam prace polskiej malarki Heleny Stiasny, od razu przypomina mi się słynny cytat z Johna Bergera: „Mężczyźni działają, a kobiety objawiają się. Mężczyźni patrzą na kobiety. Kobiety patrzą na siebie, będąc przedmiotem oglądu”. Obrazując koncept, który później zostanie nazwany „męskim spojrzeniem”, Berger opisuje systemy, które Stiasny odrzuca w swojej twórczości.
Praktyka Stiasny, inspirowana ożywieniem polityki feministycznej w Polsce po Strajkach Kobiet w latach 2020-2021, jest w swej naturze antypatriarchalna. Artystka pragnie, aby kobiety na jej portretach odwzajemniały spojrzenie widza i były odbierane jako silne, samorealizujące się jednostki, które sprzeciwiają się uprzedmiotowieniu.
Najnowsze obrazy Stiasny przedstawiają kobiety, które artystka poznała podczas rezydencji artystycznej Kowitz & Kravitz Residency. Od miejscowej dziewczyny, z którą wymieniła się numerami w barze, po artystkę, koleżankę z rezydencji, prace te oparte są na relacjach, które Stiasny zbudowała w ostatnich miesiącach, a tym samym podtrzymują ideę kluczową dla niedawnych protestów w jej ojczyźnie - że zjednoczone jesteśmy silniejsze.
Bella Bonner Evans
tłumaczenie Paulina Gołda
tłumaczenie Paulina Gołda
On viewing Polish painter Helena Stiasny’s work, I am immediately reminded of John Berger’s seminal quote, “Men act and women appear. Men look at women. Women watch themselves being looked at”. Encapsulating a notion that would later be termed ‘the male gaze’, Berger typifies the very systems Stiasny rejects in her work.
Informed by the resurgence of feminist politics in Poland following the women's strike protests of 2020–2021, Stiasny’s practice is inherently anti-patriarchal. It is her desire that the women in her portraits return the gaze and are understood as powerful, self-actualising beings who refuse objectification.
Stiasny's recent paintings see the artist picturing the women she has met during her time on the Kowitz & Kravitz Residency. From a local girl she exchanged numbers with in a bar, to a fellow resident artist, these pieces are grounded in the relationships Stiasny has built in recent months and thereby uphold a proposition key to the recent protests in her homeland - that united, we are stronger.
Bella Bonner Evans
KOWITZ & KRAVITZ ARTIST RESIDENCY 2024
The Kowitz & Kravitz Artist Residency, founded by David & Sarah Kowitz, founders of the Kowitz Family Foundation, and Sarah Kravitz Director of Sarah Kravitz Gallery in 2023, champions cross-cultural exchange and supports emerging artists from disadvantaged backgrounds. This residency extends the Foundation’s decade-long legacy of hosting residencies at Bridgepoint Studios in Rye, providing a unique environment for artistic growth and experimentation. Bringing together David Kowitz’s focus on contemporary sub-Saharan African art with the Sarah Kravitz’s commitment to Central and Eastern European talent, the residency fosters dialogue between artists from diverse regions, encouraging shared narratives and fresh creative insights.
This years residency exhibition has been curated by Bella Bonner–Evans.