Helena Stiasny
The Great Round
07.03.–05.04.2025

Annika Nuttall Gallery
Østergade 33
8000 Aarhus C, Denmark
Exhibition view:

Helena Stiasny and Annika Nuttall

The Great Round
Titled “The Great Round”, this exhibition by Helena Stiasny draws its conceptual core from the Jungian psychologist Erich Neumann’s term “Das Große Runde” (The Great Round), which the artist interprets as a symbol of life’s cyclical nature, fertility, and ambivalence of the archetypal feminine. In Stiasny’s paintings, The Great Round, referencing the curves of pregnancy and the circular forms that embody nourishment and creation, becomes a visual metaphor for the power, complexity, and autonomy of the feminine form, linking the biological with the mythological and opening a dialogue on the fluid, evolving nature of womanhood.

Building on this foundation, Stiasny explores archetypal femininity through a nuanced interplay of mythology, corporeal symbolism, and art historical references. Her works present the female figure as both life-giver and decision-maker — an empowered subject in stark contrast to traditional depictions of the female body as passive and objectified.

A significant part of her practice connects to feminist theory, particularly Judith Butler’s concept of gender performativity, which frames gender as a social construct enacted through repeated behaviors rather than a fixed biological essence. In Stiasny’s work, the female body becomes both stage and actor in this performative process. Using portraiture and self-portraiture, she challenges the classical subject-object dichotomy in the representation of women, creating a space where the woman is no longer merely the object of the viewer’s gaze but actively maintains control over her own narrative.

This exploration of female self-representation is further enriched by layers of mythology and religious iconography. Depictions of the Virgin Mary — an idealized image of femininity and motherhood — are placed in dialogue with alternative female deities from diverse mythologies. Through this juxtaposition, Stiasny questions culturally ingrained ideals of femininity and opens new interpretations of the woman’s role in both historical and contemporary narratives. By blending classical themes with deeply personal symbols, she mythologizes the intimate experience of subjective femininity.

Her work also examines the woman’s relationship with her own body and its cultural representation, particularly during the transition from girlhood to womanhood. This period, often marked by a heightened awareness of the body as both personal and socially constructed, becomes a focal point in her exploration of how femininity is performed, perceived, and internalized.

Through highly symbolic and often provocative imagery, Stiasny invites viewers into a reflective space where femininity is understood not merely as a biological condition but as a complex narrative shaped by culture, mythology, and personal experience. At the same time, her works offer a subtle commentary on the status of women in contemporary society — a narrative that delicately balances the personal and the universal.

“The Great Round” engages with themes of social and cultural relevance while leaving the interpretation of its deeper layers and nuances open to the viewer. It is an invitation to reflect on the ways femininity has been shaped, challenged, and reimagined across time and cultures — and how these narratives continue to evolve today.

Annika Nuttall
 The Great Round / Wielka Krągłość

Wystawa Heleny Stiasny The Great Round nawiązuje do koncepcji Wielkiej Krągłości (niem. Das Große Runde) stworzonej przez jungowskiego psychologa Ericha Neumanna. Artystka interpretuje ideę Wielkiej Krągłości jako symbol cykliczności życia, płodności i ambiwalencji archetypowej kobiecości. W obrazach Stiasny termin The Great Round nawiązując do krągłości ciąży i obłych form, które ucieleśniają odżywianie i tworzenie, staje się wizualną metaforą siły, złożoności i autonomii kobiecej figury, łącząc to, co biologiczne z mitologią i otwierając dialog na temat płynnej, ewoluującej natury kobiecości.
W oparciu o tę koncepcję Stiasny bada archetypową kobiecość poprzez subtelną grę mitologii, symboliki ciała i odniesień do historii sztuki. Jej prace przedstawiają postać kobiecą zarówno jako dawczynię życia, jak i tę, która podejmuje decyzje – podmiot o silnej pozycji, co wyraźnie kontrastuje z tradycyjnymi przedstawieniami kobiecego ciała jako biernego i przedmiotowego.
Znaczna część praktyki Stiasny nawiązuje do teorii feministycznej, w szczególności do koncepcji performatywności płci Judith Butler, która postrzega płeć jako konstrukt społeczny tworzony poprzez powtarzające się zachowania, a nie jako stałą esencję biologiczną. W pracach Stiasny kobiece ciało staje się zarówno sceną, jak i aktorem w tym performatywnym procesie. Wykorzystując portrety i autoportrety, artystka podważa klasyczną dychotomię podmiot–przedmiot w przedstawianiu kobiet tworząc przestrzeń, w której kobieta nie jest już jedynie obiektem oglądanym przez widza, ale aktywnie tworzy własną narrację.
Ta analiza kobiecej autoreprezentacji jest dodatkowo wzbogacona warstwami mitologii i ikonografii religijnej. Przedstawienia Matki Boskiej – idealizowanego obrazu kobiecości i macierzyństwa – są zestawiane z alternatywnymi bóstwami żeńskimi z różnych mitologii. Poprzez to zestawienie Stiasny kwestionuje zakorzenione w kulturze ideały kobiecości i proponuje nowe interpretacje roli kobiety zarówno w narracjach historycznych, jak i współczesnych. Łącząc klasyczne motywy z głęboko osobistą symboliką, mitologizuje intymne doświadczenie subiektywnej kobiecości.
Jej prace analizują również relację kobiety z własnym ciałem i jego kulturową reprezentacją, szczególnie w okresie przejściowym między dziewczęcością, a kobiecością. Okres ten, często charakteryzujący się zwiększoną świadomością ciała jako konstruktu zarówno osobistego, jak i społecznego, staje się centralnym punktem eksploracji sposobu, w jaki kobiecość jest przedstawiana, postrzegana i internalizowana.
Poprzez wysoce symboliczne i często prowokacyjne obrazy Stiasny zaprasza widzów do refleksyjnej przestrzeni, w której kobiecość jest rozumiana nie tylko jako stan biologiczny, ale jako złożona narracja kształtowana przez kulturę, mitologię i osobiste doświadczenia. Jednocześnie jej prace stanowią subtelny komentarz na temat statusu kobiet we współczesnym społeczeństwie — narrację, która delikatnie równoważy to, co osobiste i uniwersalne.
The Great Round porusza tematy o znaczeniu społecznym i kulturowym, pozostawiając widzowi swobodę interpretacji głębszych warstw i niuansów. Jest to zaproszenie do refleksji nad sposobami, w jakie kobiecość była kształtowana, kwestionowana i na nowo wyobrażana na przestrzeni czasu i przez różne kultury – oraz nad tym, jak te narracje ewoluują do dziś.

Annika Nuttall
Press Reviews:

Kunstavisen 03/2025, page 24
by Erik Meistrup

list of artworks:

Paintress and Model
oil on canvas, 120 ✕ 180 cm, 2025
Leif Djurhuus Collection

Goddess Isis and Sons
oil on canvas, 200 ✕ 130 cm, 2025

Pregnant Goddess (Asia in the 8th Month of Pregnancy)
oil on canvas, 120 ✕ 80 cm, 2025

Still-Life
tempera and oil on canvas, 90 ✕ 130 cm, 2023
private collection

Vagina Dentata
egg tempera and oil on canvas, 60 ✕ 100 cm, 2023
Bech Risvig collection

Madonna and daughter
oil on canvas, 200 x 120 cm, 2023

Fertility Goddess (Werka)
acrylic on canvas, 81 ✕ 60 cm, 2025

Queen of the Night
acrylic on canvas, 73 ✕ 54 cm, 2025
private collection

A Woman whose Lover was a Bear after Blackfoot Myth
gauche on paper, 29,7 ✕ 21 cm, 2025
private collection

Amazons
gauche on paper, 21 ✕ 29,7 cm, 2025
private collection

Mowing
watercolour on paper, 29,7 ✕ 21 cm, 2023
private collection

Asia's Nude
watercolour on paper, 29,7 ✕ 21 cm, 2022

The opening evening:
For the catalogue email:

hello@annikanuttallgallery.com
Submit
Thank you!

You may also like

Back to Top